Wednesday 20 July 2011

diri saya yang hidupnya biasa-biasa saje

assalamualaikum





saya seorang gadis biasa yang juga punya impian seperti gadis-gadis lain. macam-macam perkara yang saya inginkan dalam hidup saya. banyak yang saya ingin cuba lakukan. it's normal when a girl wants to go to their 'dream world' contohnya another country. or another places she never been there. saya pun macam tu. banyak tempat yang saya teringin sangat nak pergi. betul. teringin sangat. saya cemburu dengan kawan-kawan yang berpeluang untuk melancong with their family ke tempat-tempat yang boleh dikatakan impian setiap gadis remaja macam saya. saya tak pernah ke luar negara. even nak melancong dalam negara pun susah.


sekarang ni saya cuti semester selama empat bulan. dan apa yang saya lakukan untuk cuti kali ini ? tiada apa yang istimewa. sekadar menghabiskan masa dirumah, doing chores and what so ever. kadang-kadang saya sangat menunggu tibanya family day yang biasanya akan ada rombongan untuk ke tempat-tempat menarik di dalam negara. rombongan tempat kerja mama dan ayah lah. kalau dapat pergi pun saya dah cukup gembira. happy sangat . tapi... family saya family saya pasti takkan turut serta. ayah saya susah nak bawa kami satu family pergi melancong. saya tak mintak pergi tempat jauh-jauh. sekadar ke air terjun Bekok je pun saya tak kisah.


tapi tak pe lah. saya tak kisah tak dapat pergi mane-mane pun. dapat luangkan masa dengan family dirumah pun dah kira bagus. bila tak cuti, tekanan di universiti buat saya betu-betul rasa nak balik rumah. sekarang bila dah ada cuti panjang, saya bersyukur dapat hilangkan tekanan dan berehat cukup-cukup dirumah.


tapi hidup saya tak seindah yang orang bayangkan. ayah saya sangat tegas dalam mendidik anak-anak. kadang-kadang saya rasa tegasnya tak bertempat. minta maaf ayah. saya sebenarnya cukup tertekan bila terus dimarah dan dimaki setiap hari. oleh kerana saya ni seorang yang sensitif, dan mudah tersentuh, setiap kali ayah marah-marah, setiap kali itulah air mata saya mengalir. dari kecil saya lalui keadaan sebegini. saya sabar. tapi sekarang dah dua puluh satu tahun sejak saya dilahirkan, tak pernah saya dibelai manja macam orang lain. yang kami dapat hari-hari, cuma maki hamun dari ayah.


maafkan saya. saya perlu tempat untuk meluahkan. sekali lagi saya minta maaf. walau bagaimanapun, saya tetap sayang ayah saya. tanpa ayah, tak mungkin saya ada di dunia ini. cuma saya perlu lakukan sesuatu untuk terus mengecapi kebahagiaan dalam hari-hari yang saya lalui.




thank you for reading.

No comments:

Post a Comment