Thursday 24 May 2012

luahan hati


assalamualaikum.



all this while, dalam ape jua yang saya lakukan, saya akan cuba buat yang terbaik. memang, we can't win all hearts but ape salah nya kalau kite put 110% efforts untuk setiap keje yang kite buat kan? sekurang - kurangnya tunjuk la yang kite ni did everything willingly and sincerely. tak rugi kot kalau kite berkorban sikit mase demi mendapatkan satu hasil yang terbaik. ape yang susah sangat kalau keje yang kite kene buat tu same je dengan ape yang orang lain buat.. contohnya kalau buat assignment kan, tak de alasan untuk kite lari daripada buat assignment tu sebab kawan - kawan lain pun kene buat jugak. betul tak?


ini cerita tadi. saya bukan nak menjaja cerita ni, tapi sekadar untuk luahkan segala yang terbuku dihati. juge mungkin bole jadi pengajaran buat diri sendiri dan juga dia..dalam minggu ni, bole dikira kot berape jam je saya dapat tidur nyenyak. dan hampir setiap hari dalam minggu ni saya tidur dengan laptop masih on lagi. ye.....sebab saya sibuk! sibuk sangat.. busy dengan keje - keje yang perlu disiapkan. saya tidur lewat. tapi kene bgn awal pagi untuk pegi kelas. saya korban waktu tidur saya. saya korban waktu enjoy saya. nak study pun kene curi2 mase. segala keselesaan hidup, saya tolak tepi. kadang - kadang tu, makan pun tak sempat. tapi saya tak ponteng kuliah pagi - pagi. saya tak ponteng tutorial class. discussion saya pegi. meeting pun saya tak miss.


tapi dalam sibuk - sibuk, saya tetap CUBA utk beri komitmen yang tinggi utk selesaikan keje - keje mcm assignments, fieldwork, presentations and what not. penat. penat sangat hanya Tuhan je yang tau. malam tadi, saya habis kan malam saya dengan siapkan assignment Fiqh Qadha'. ye betul saya akui, saya baru start buat lepas maghrib dan terus buat sampai siap dan saya puas hati. puas hati sebab segala effort dah dilepaskan utk assignment ni. nampak macam pemalas sebab buat last minute?? tidak sama sekali okay. oleh kerana, saya lebih berikan komitmen untuk subjek Moot Court dan persiapan untuk Mock Trial minggu depan, assignment pun terpaksa la dibuat last minute. bukan satu je ye saya kene buat malam tadi... kul 4 pagi tadi saya siap and terus emel kepada dia yang bertanggungjawab utk combine assignment tu, at the same time saya kene buat slide utk orang and saya kene ready utk presentation esok nye pulak, which is today.


tapi, Allah mungkin nak menguji. jadi Dia turunkan ujian buat saya. kat kelas tadi, macam - macam perasaan ade. nak marah, ngamuk, kecewa....nak tau sebab ape? sebab assingment Fiqh Qadha' yang dihasilkan tak memuaskan..SANGAT TAK MEMUASKAN. tu tanggungjawab dia utk setelkan benda yang simple sgt tapi tu pun dia tak boleh buat. saya tak kate saya bagus sangat, cume ini kerja kumpulan. so setiap ahli kumpulan kene la bertanggungjawab utk cuba hasilkan kerja yang terbaik kan. yang buat saya marah n kecewa, dia tak cuba langsung....mane effort dia? kalau rujukan pun takde...kesimpulan pun xde... GERAM tau tak.. she might be a good friend of mine, but, it doesn't meant she didn't have to do her works perfectly. and it doesn't meant i can't be mad at her. padahal kerja dia paling sikit kot. and setiap ape yang dia kene buat saya dah bagitau satu - satu and terangkan kat die, saya dah carikan dia bahan...tapi ini yang saya dapat? 


alasan nye busy. habes tu yang saya tak tidur malam tu tak pe? kelas tu petang.. saya emel kat die kul 4 pagi. sepanjang siang tadi sampai la pukul 4 petang tu tak de ape - ape kelas. so, mane lojiknye kalau die kate tak sempat nak setelkan menda small the pieces macam tu. saya tau semua orang busy sekarang. ingat kau sorang?? tapi saya tak mampu nak kate apa - apa tadi. masing - masing dah besar. dah bole fikir. tak kan sume benda nak kene bagitau? tak kan sume benda saya nak fikir untuk dia? kita dah tahun 3 sekarang. tinggal satu semester lagi je nak hidup kat uni ni. senyum je yang terukir kat wajah saya tadi. dia kawan saya. sebab tu payah nak tegur kalau salah. sebab saya tau saya bukan selalu nya betul. 


here's a simple but powerful rule....
always give people more than they expect to get..


tu lah ayat yang selalu saya ingat dan pegang. at least, kalau kita buat sesuatu tu, buat la dengan bersungguh - sungguh. kite tak bole nak buat semua orang puas hati, tu memang betul . tapi sekurang - kurangnya bila tengok usaha yang kita dah lakukan untuk sesuatu benda tu, orang pun pasti akan hargai kerja kita. 



i might not be a good person. but, what for being good if you can be better. right? think about it.



No comments:

Post a Comment